domingo, 15 de febrero de 2015

Anexou o FMI a Ucraína? Entrevista a Michael Hudson

No Leste de Ucraína acadouse un alto o fogo tras unha negociación maratoniana de 17 horas entre o presidente ruso Vladimir Putin e o ucraíno Petro Poroshenko. Ambos estaban flanqueados polos principais líderes europeos. Rusia e Ucraína poden ter moitas diferenzas pero algo que teñen en común é unha crise económica aveciñándose, debido aos prezos do petróleo no caso ruso e a unha guerra moi cara coa que non contaban no ucraíno.

Para falar disto temos a Michael Hudson. Un distinguido investigador sobre economía na Universidade de Missouri-Kansas City.


Nunha entrevista recente publicada en The National dicías que a maioría dos medios mostran a Rusia como a grande ameaza para Ucraína, pero que a historia suxire que o FMI pode ser máis perigoso. Que queres dicir con iso?

Michael Hudson: En primeiro lugar, as condicións nas que o FMI conceden préstamos requiren unha maior austeridade e a retirada de todas as subvecións públicas. A poboación de Ucraína xa está devastada economicamente. As condicións que establece o programa do FMI para a concesión de préstamos a Ucraína consisten en que terán que pagar as súas débedas. Pero Ucraína non ten capacidade para pagalas. Así que hai outra maneira ir adiante, e é o mesmo que lle dixo o FMI a Grecia e a outros países que teñen que facer, consiste en: vender todo o que a nación aínda posúa de dominio público ou facer que os teus oligarcas máis importantes asuman a asociación con investidores americanos ou europeos, de xeito que poidan mercar accións nos monopolios en Ucraína e extraer rentas.

Este é o golpe “dous en un” do FMI. O primeiro é: aquí tes o préstamo para pagar aos teus tenedores de bonos, así que agora débesnos a nós, ao FMI, con quen non se poden cancelar as débedas. Os termos deste préstamos consisten en crer a nosa ficción: pódese pagar a débeda conseguindo un superavit orzamental a base de recortar o gasto público e causando unha recesión aínda máis profunda.

Esta idea de que as débedas externas poden pagarse exprimindo os ingresos tributarios nacionais foi rebatida por Keynes na década de 1920 no seu debate sobre as reparacións alemás. Non hai excusa para cometer este erro –salvo que o erro sexa deliberado e que se pretenda o fracaso; de xeito que o FMI poida dicir, para sorpresa de todo o mundo e culpa de ninguén, que o seu “programa de estabilización” desestabilizou en lugar de estabilizar.

A pena por continuar con esta economía lixo debe ser pagada pola vítima e non polo vitimario. Culpar á vítima forma parte da estratexia do FMI.

Entón, o FMI lanza o seu golpe número dous. E di: “Ah, entón non podes pagar? Sentimos que as nosas proxeccións fosen erroneas. Pero tes que atopar o xeito de pagar” –perdendo calquera activo que a túa economía aínda posúa en mans nacionais.

O FMI estívose equivocando en Ucraína ano tras ano, case tanto como en Irlanda e Grecia. As súas receitas son as mesmas coas que devastou as economías do Terceiro Mundo dende a década de 1970 en diante.

Así que hoxe o problema consistirá en que Ucraína terá que vender para pagar as súas débedas e correr cada vez máis para librar a guerra que devastou a súa economía.

Un dos activos que queren os investidores son as terras agrícolas. Monsanto estivo mercando en Ucraína, ou mellor, arrendando as súas terras porque Ucraína ten unha lei contraria a alienar as súas terras de cultivo e agrícolas a extraxeiros, e de feito esta lei é moi similar á que, segundo o Financial Times, espera ter Australia para frear a compra de terras agrícolas por parte de China e EEUU.

Ademais, o FMI insiste en que os países debedores desmantelen todo tipo de regulación contra o investimento extranxeiro, así como calquera protección aos consumidores ou calquera protección ambiental. O que isto significa é que o reservado para Ucraína consistirá nunha política neoliberal que garantizará que a súa situación sexa aínda peor.

Neste sentido, as finanzas son a guerra. As finanzas son o novo tipo de guerra, usánse as finanzas e as ventas masivas forzadas nun novo campo de batalla. Todo isto non vai axudar a Ucraína, senón que promete unha nova crise en pouco tempo.

A guerra levou a Ucraína a unha crise máis profunda. Falemos sobre a devastación que causou e que tipo de cousas terá que aforntar Ucraína, ademais das imposicións do FMI.

Michael Hudson: Cando Kiev foi á guerra contra o Leste de Ucraína, loitou principalmente na rexión carbonífera e na rexión exportadora. O 38% das exportacións ucraínas van a Rusia. Porén, grande parte desta capacidade exportadora foi bombardeada. Ademais, as empresas eléctricas que dán electricidade ás minas de carbón tamén foron bombardeadas. Así que Ucraína non pode abastecerse sequera de carbón.

O que chama a atención de todo isto é que hai apenas unhas semanas, o 28 de xaneiro, Christine Lagarde, a xefa do FMI, dixo que o FMI non fai préstamos a países en guerra. Porén, Ucraína está envolta nunha guerra civil. A gran pregunta é, pois, cando realizará o FMI o préstamo que estivo poñendo en discusión?

Así mesmo, os artigos de acordo do FMI din que non pode facer préstamos a un país insolvente. Entón, como pode ser o FMI parte dun préstamo para rescatar a Ucraína se, número un, está en guerra (que tería que parar totalemente) e, número dous, é insolvente?

A única solución é que Ucraína reduza as súas débedas cos investidores privados. E iso significa contrariar moito aos investidores dos hedge funds. Hoxe, o Financial Times publica un artigo que mostra como un só investidor estadounidense, Michael Hasenstab, ten 7000 millóns de dólares en débeda de Ucraína coa que quere especular, xunto a Templeton Global Bond Fund. Como vai tratar Ucraína cos especuladores? E, finalmente, como lidará o FMI co feito de que o fondo soberano de Rusia prestou 3000 millóns de euros a Ucraína a través duns termos moi duros, por medio do acordo de Londres que di que non podeen ser cancelados? Vai o FMI insistir en que Rusia asuma o mesmo recorte que está a impoñer aos hedge funds? Todo isto conducirá ao tipo de conflito cuxa resolución vai precisar de moitos máis esforzos que as solucións ás que se chegou nos últimos días para os enfrontamentos militares.

Peries: E entón, como podería Ucraína imaxinar a súa saída da crise?

Michael Hudson: Probablemente imaxina un mundo de ensoño no que sairá da crise grazas a que Occidente lle dea 50 mil millóns de dólares e lle diga, aquí está o diñeiro que precisas, gástao como queiras. Até aí chega a súa imaxinación. É unha fantasía, por suposto. É soñar cos ollos abertos –salvo porque hai unhas semanas George Soros urxiu ao Congreso e a “Occidente”, en The New York Review of Books, a dar a Ucraína 50 mil millóns de dólares e a consideralos coma un pago militar. Ben, inmediatamente Kiev dixo, si, gastarémolo só en armas defensivas. Defenderemos Ucraína até onde faga falta para eliminar aos rusos.

E hoxe o editorial do Financial Times di, si, dade a Ucraína os 50 mil millóns que pediu George Soros. Temos que permitir ter suficiente diñeiro para loitar contra a Nova Guerra Fría de EEUU contra Rusia. Pero os europeos continentais está a dicir: Agarda un minuto, ao final disto chegará un momento no que non haxa máis ucranianos listos para loitar. A guerra mesmo podería extenderse a Polonia, ou a calquera outro lugar, porque se os cartos que se lle dean a Ucraína se dedican ao que a administración Obama, e Hillary e Soros, pretenden –ir á guerra con Rusia- entón Rusia dirá: vale, se somos atacados por forzas extranxeiras non só teremos que bombardear ás tropas, senón tamén os aeroportos polos que chegan, así como as estacións de tren. Imos extender a nosa propia defensa cara Europa.

Aparentemente, hai informes segundo os cal Putin dixo a Europa, mira, tedes dúas opcións ante vós. Opción unha: Europa, Alemaña e Rusia poden ser unha área próspera. Coas materias primas rusas e a tecnoloxía europea podemos ser unha das áreas máis prósperas do mundo. Ou, opción dúas: podedes ir á guerra con nós e ser eliminados. Escollede.

No hay comentarios:

Publicar un comentario